Er zijn van die situaties die te groot en te overweldigend zijn om op te lossen. Terwijl tegelijkertijd het verlangen en de noodzaak om tot een oplossing te komen zo groot en zo immens zijn.
Je wilt als manager bijvoorbeeld mensen snel in zorg nemen want het aantal behandelingen blijft achter bij de begroting. Terwijl de complexiteit van de zorgvraag van de mensen op de wachtlijst je ook zorgen baart. De teams die deze toestroom zouden kunnen opnemen beschikken over onvoldoende capaciteit. Er zijn veel openstaande vacatures. Ondanks de druk op de productie wil jij je teams niet overvragen. En dan zijn er ook nog veel meldingen van overlast in de wijk van enkele cliënten die bij deze teams in zorg zijn.
Je hebt al een aantal verbetermaatregelen ingevoerd die verlichting kunnen geven, maar de problemen blijven zich desondanks toch opstapelen. Je neemt je voor vanavond toch nog eens opnieuw naar de cijfers te kijken en tegelijkertijd heb je de afgelopen week al alle avonden besteed om tot een plan te komen. Er komt geen letter op papier. Er moet iets gebeuren. Maar wat dan? Je wilt bewegen, iets doen.
We herkennen de complexiteit van de situatie die je schetst en ook het dilemma wat erin is besloten; je wilt bewegen en je voelt aan dat elke beweging niet tot het gewenste resultaat zal leiden. Meer van hetzelfde gaat niet helpen. Laten we daarom samen eens voorbij de knelpunten en problemen kijken, en in plaats daarvan in gesprek gaan met de mensen die wij in jouw verhaal tegen komen.
Wat ervaren de mensen op de wachtlijst? Wat betekent de situatie voor hen, wat is voor hen belangrijk? Hoe is het voor de mensen om hen heen? En wat betekent het voor de verzekeraar of de gemeente dat zij niet aan de zorgplicht voor hun verzekerden of burgers kunnen voldoen ondanks al het geld dat er al aan wordt uitgegeven? Wat ervaren de collega’s in jouw teams die met steeds minder mensen steeds meer en steeds ingewikkelder vragen op zich af zien komen? Wat willen al deze mensen, waar kunnen zij mee leven en waar hebben zij de anderen bij nodig?
Het blijft even stil. Je vraagt je ineens af wat jij zelf eigenlijk wilt. Want ook jij bent één van de mensen in het verhaal. Eigenlijk zou je het liefst in gesprek gaan met al deze mensen. Horen en ervaren hoe het voor hen is. Om dan ook te kunnen delen hoe het voor jou is. Dat jij niets liever wilt dan al deze problemen en dilemma’s oplossen. Dat je hier al uren en uren, avonden en avonden je hoofd over hebt gebroken. Dat je er alles aan zou willen doen wat in je vermogen ligt. Maar dat de situatie nu zelfs voor jou te groot en te veel omvattend is.
Wat zou er gebeuren als je deze stap ook echt zou zetten? De stap om alle ervaringen, verlangens en frustraties te willen horen? Kun je dat wel maken als manager? Jij moet het toch oplossen? Of is dit nou net de stap die van jou in deze situatie wordt verwacht: de stap van manager naar leider! Een leider die de situatie in alle rauwe complexiteit onder ogen durft te zien. Een leider die niet vastloopt als de situatie iets anders vraagt dan de bestaande systemen kunnen bieden. Een leider die de moed heeft om in de leefwereld van alle betrokkenen te stappen en van daaruit samen met hen nieuwe wegen durft te zoeken.
Wij weten uit ervaring dat deze stap niet eenvoudig is. Voor alle betrokkenen was al zichtbaar en voelbaar dat doorgaan op de oude weg niet langer gaat, maar door het nieuwe leiderschap ligt het nu ook echt op tafel. De stappen die nu nodig zijn, zijn voor iedereen nieuw, spannend en onzeker. Er is snel behoefte aan een nieuw houvast. Houvast door nu direct de meest acute knelpunten bij de betrokkenen op te lossen. Houvast door er op een zichtbare manier te zijn en houvast door een kleine kerngroep te vormen die samen met jou aan de slag wil. Houvast door kleine praktische vaste werkafspraken te maken waarmee betrokkenen samen aan de slag kunnen. Waarin zij een ritme opbouwen waarin zij hun eerste nieuwe veerkrachtervaringen met elkaar opdoen. Ineens voel je dat je geen manager meer bent, maar de leider van een veerkrachtige groep die met elkaar de situatie gaat ontknopen.
Als Triple Zeven ondersteunen wij managers en zorgnetwerken om deze stap te maken: van vastlopende zorgsystemen naar veerkrachtige ontknoop-netwerken. Kijk voor meer informatie op www.triplezeven.nl
Dit is een Triple Zeven® mini-blog. Voor meer blogs en informatie over de kunst en kunde van ontknopen, ga naar onze website: www.triplezeven.nl
Kommentarer